اخلمد / اخلومد

اخلمد / اخلومد

منطقه ای سر سبز از رشته کوه های بینالود
اخلمد / اخلومد

اخلمد / اخلومد

منطقه ای سر سبز از رشته کوه های بینالود

گزارش پیمایش دره اجنه اخلمد


              

 منطقه گردشگری اخلمد به مختصات طول جغرافیایی 58,15 ,58  و عرض جغرافیایی 37,01,:36 در 84 کیلومتری مشهد ، در امتداد جاده مشهد – قوچان واقع شده است.در جاده چناران -قوچان بعد از طی 4 کیلومتر باید به سمت چپ رفته ،در فاصله کوتاهی تابلو منطقه گردشگری اخلمد به چشم میخورد که از این نقطه تا اخلمد 19 کیلومتر میباشد . اخلمد با آب وکوهستانی یکی از زیباترین گردشگاههای طبیعی شهرستان چناران است که در شمال غرب مشهد واقع شده است .این منطقه دارای دره ها سرسبز و زیبا و آبشارهای بلندی است که به علت ارتفاع زیاد و بارندگی فراوان، آبشار اخلمد در ماه‌ های ابتدای هر سال دارای بیشترین مقدار آب و زیبایی فریبنده‌ای می‌شود. ورودی دره اخلمد بندی است که به همت و یا در زمان بایسنغر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است.

زمین و رسوبات این منطقه به دلیل پیدایش فسیل‌های آمونیت متعلق به اواخر دوران ژوراسیک است. آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده ‌است صخره‌های با ارتفاع حدود ۲۰۰ – ۳۰۰ متر یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی در ایران می‌باشد از دیواره‌های معروف آن می‌توان به (دیواره سفید، الله اکبر، عقاب ،کمر چاه و…) نام برد. در انتهای رودخانه پر آب اخلمد چندین آبشار وجود دارد که ۴ تای آن ها دائمی و چندین آبشار فصلی دارد. آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.



              

روز جمعه 3.28 .90 به منظور پیمایش دره اجنه با دوستان به اخلمد رفتیم .در ابتدای روستا از هر ماشین مبلغ 500 تومان در جهت توسعه و پاکسازی منطقه از زباله !گرفته میشه (چرا باید زباله ریخته بشه ؟) .بعد از پارک ماشینها در مدرسه سنگنوردی اخلمد ساعت 8.30 حرکت ما آغاز شد. در ابتدای دره فاصله تا آبشار 3.5 کیلومتر ذکر شده بود .مسیر به صورت سنگفرش به عرض متغیر نیم تا دونیم متر و زیبا درست شده و باعث شده تردد در مسیر نسبت به قبل خیلی بهتر انجام بشه .

              

ساعت 9.15 به اولین آبشار زیبا رسیدیم و از روبروی ابشار به سمت راست صعود کردیم از این قسمت نمای بسیار زیبای آبشار اول که به صورت سه طبقه بود و سرچشمه های آب آن دیده میشد.

            

بعد از طی 500 متر به سمت راست رفتیم و با دور زدن کوه و عبور از مسیرهایی که نیازمند دقت و تمرکز بود وارد دهلیز زیبایی شدیم که شباهت زیادی به دره نجیب شیرکوه یزد داشت .

          

گونه ای Gypsophila از تیره Caryophyllaceae با نام فارسی گل چشماری یا گل گچ دوست است.

             

بعد از رسیدن به بالای دره به سمت راست و بالای کوه رفتیم .در مسیر سنگ چینهایی هم به منظور راهنمایی بود .

             

سپس به منطقه وسیعی رسیدیم و به سمت چپ امتداد مسیر دادیم وبعد از یک ساعت فراز و نشیب  ساعت 12 به سرچشمه دره اجنه درسیدیم .

           

بعد پوشیدن صندلی ها و وکیوم کردن وسایل به راه افتادیم .گذر از آبشار کوچک و بزرگ یکی بعد از دیگری با حوضچه های نسبتا عمیق خیلی مهیج بود.

               

بعضی از قسمتها به خاطر تنگ شدن دره ،نبود آفتاب، خیس بودن ما ومنتظر شدن برای فرود بچه ها از آبشار احساس سرما میکردم که در نوع خودش جالب بود.

            

دوستمون هم وقت گیر آورده داره حساب و کتابهاش را انجام میده!

            

فرود از آبشارهای زیبا.

            

گونه ای هپاتیک (جگرواش) از گروه خزگیان.

             

بعضی از این حوضچه ها عمق کمی داشت و بهتره وقتی از عمق دقیقشان اطلاعی نداریم از ارتفاع توی آب نپریم .

             

این آبشار خیلی زیبا بود .

            

دره اجنه 14 آبشار داره که وقتی ما بالای دوازدهمین آبشار رسیدیم ،دیدیم ده نفراز بچه های یک گروه که از پایین دره اجنه بالا اومده و با تراورس از آبشار دوازده پایین رفتن ،منتظر فرود بودن و برای سریع شدن کار از سمت چپ دره صعود کردیم و با حمایت به سمت راست تراورس کردیم .

              

ساعت 16 بعد از صرف نهار در ارتفاعات زیبای اخلمد راه برگشت در پیش گرفتیم.ساعت 18به مدرسه سنگنوردی رسیدیم ،غروب خیلی زیبایی بود. یاد دوستی در دوردستها افتادم .یک ساعتی هم دورهم در مدرسه بودیم .روز زیباو برنامه خوبی بود .از دوستان خوبم برای اجرای برنامه ممنون و سپاسگزارم.

             

گل بابونه .

تجهیزات فنی انفرادی:کلاه کاسک ،هارنس ،کارابین پیچ 2 عدد ،نوار خود حمایت ،هشت فرود.

تجهیزات کروهی :طناب ،نوار ،کارابین 3 عدد.


   منبع                    

Mehran Kooh .blogfa .Com

نظرات 4 + ارسال نظر
مهران کوه جمعه 24 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:19 ب.ظ http://mehrankooh.blogfa.com

سلام
صبر هم ندارید!لطف بفرمایید منبع را هم بنویسید

سلام
واقعا عذر می خوام
چند روزی صبر کردم
اما احساس کردم که وبلاگتون دیر به دیر آپدیت میشه
لذا اقدام به درج کردم

چشم
آدرس هم درج میشه

احمد قنبری شنبه 25 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:20 ب.ظ http://chenarancity,blogfa.com

باسلام متاسفم که درسایت رسمی اخلمد نه خبری نه تصویری ونه یادی از مرحوم غفاری وجود دارد

با سلام
بنده دانشجوی قم می باشم و متاسفانه به اخبار روستا دسترسی ندارم

از اینکه بنده را با خبر ساختید متشکرم

احمد قنبری شنبه 25 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:38 ب.ظ http://chenarancity,blogfa.com

بسیارمتاسفم که درسایتتان که بنام اخلمد است هیچ یاد ونامی ازمرحوم غفاری نکرده اید!!کتاب بهشت خراسانش بطورکامل ومشروح اخلمد را توصیف کرده!!چرا به این زودی فراموش شد!هرچند بقدری بزرگ بود وهست که این چنین کارهای کوچک اورابزرگ نکند اما وظیفه ما قدرشناسی وقدردانی درحیات وممات اوست! راستی چه کسانی باید دراین راه پیشقدم شوند!ما یاشما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

با سلام
بنده دانشجوی قم می باشم و متاسفانه به اخبار روستا دسترسی ندارم

از اینکه بنده را با خبر ساختید متشکرم

احمد قنبری جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:38 ق.ظ http://http://chenarancity.blogfa.com/

باسلام وسپاس اززحمات برادران آگاه بخاطر پیگیری وبزرگداشت یادونام مرحوم غفاری /خراسان وچناران واخلمد بخاطر داشتن چنین علما ودانشمندانی باید بخود ببالد هرچند هیچ چیز جای خالی اورا پرنمیکند!مارسالتی داریم وآنهم تکریم وبزرگداشت چنین مردانی درحیات وممات آنان است تا آنان که بفکر درم ودینار وپست ومیز وصندلی هستند بدانند بقول امام علی (ع)ثروت اندوزان بی تقوا مرده گرچه به ظاهر زنده اند اما علما ودانشمندان تا دنیا برقراراست زنده اندبدنهایشان درزمین پنهان ولی نام ویادشان (باآثارشان)درزمین ماندگاراست.
موفق وپیروز باشید

با عرض سلام خدمت استاد عزیزم
از راهنمایی های شما بسیار سپاسگذاریم
سایه عالی مستدام و عمرتان پر برکت باد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد