اخلمد / اخلومد

منطقه ای سر سبز از رشته کوه های بینالود

مسافرت یک روزه من به اخلمد (پرویز شجاعی پارسا)

مهد من گشته ایران

من کودک دلبند تو ، تو نیز والا مادرم

بی تو ندارم زندگی ، جانی تو اندر پیکرم

در هر مکان ، در هر زمان ، هر جا روم ، هر سو پرم

رو آورم بر سوی تو ، زیرا تو هستی لانه ام

اقوام و خویشاوند من ، ما وای من ، کاشانه ام

آبشار اول

آنچه انسان از بهشت در تصور خود دارد ، تصویر باغی است سرسبز با درختان سر به فلک کشیده ، رودها و جویبارهای جاری ، گلها و گیاهان متنوع ، آسمانی آبی و . . .

Untitled

این تابلوی زیبا ، در واقع آن چیزی است که انسان در زمین به عنوان زیباترین دیده و همواره از آن به عنوان بهشتی بر روی زمین یاد کرده است .

به طور یقین میتوان گفت مسیر آبشار اخلمد یکی از زیباترین مکانهای ایران زمین است و میتوان از آن به عنوان بهشتی  در این جهان خاکی یاد کرد .

آبشار دوم

همان بهشتی که ما همیشه در فکرمان است .  درختان بزرگ و تنومند ، چشمه ساران فراوان که از لا به لای سنگها فوران میکند ، دره ای ژرف و عمیق با آبشارهای دیدنی و . . . .

Untitled

روستای اخلمد ( اخلومد ) در فاصله 85 کیلومتری شمال غرب شهرستان مشهد و در مسیر جاده مشهد به قوچان واقع شده است .

قبل از حرکت به سمت روستا ، دو تن از دوستداران طبیعت که برای سفری چند روزه به مشهد آمده بودند به پیشنهادم جواب مثبت دادند و با من همراه شدند

طبیعت زیبای اخلمد

لذا در تاریخ 9/01/1388  ساعت 7 صبح  از مشهد به سمت روستا حرکت کردیم و حدود 4 کیلومتر بعد از شهرستان چناران مسیری فرعی ( حدود بیست کیلومتر ) ما را به سمت روستای اخلمد راهنمایی کرد .

سد بایسنغری

نرسیده به روستای اخلمد ، بند یا سدی قدیمی و جالب بنام سد بایسنغری توجه ما را به خود معطوف کرد که در حال تخریب و فرسایش بود .

پیرزن زحمت کش

پیرزنی در حال تمیز کردن مکانی جهت اسکان مسافران

این سد در حدود سالهای 840 قمری ساخته شده است زمانی که بایسنغر حاکم طوس بود .

Untitled

بد نیست کمی در باره بایسنغر هم بدانیم : بایسنغر پسر سوم شاهرخ  ، سلطان قدرتمند تیموری بود . او از ادب دوستی و هنرپروری نیز چیزی کم نداشت و از خوشنویسان بنام عصر خود بود .

در متون تاریخی به دفعات از بایسنغر و نقش او در اوضاع سیاسی روزگار و جنگها و نبردهای وی سخن گفته اند . او بانی مکتب کتاب سازی در ایران است .

آبشار اول

شاهنامه بایسنغری ( موزه کاخ گلستان ) و قران بایسنغری ( موزه قران آستان قدس ) از او به یادگار مانده است .

جانپناه جهت علاقه مندان به سنگنوردی

دره زیبای اخلمد مکان بسیار مناسبی برای سنگوردی ، کوهنوردی ، و مهمتر از همه لذت بردن از مواهب زیبای طبیعی است .

در این برنامه هم باز کتاب آبشارهای ایران ( آقای مهندس مجید اسکندری ) راهنما و رهگشای بسیار خوبی برای ما بود .

آبشار دوم

روستای اخلمد دارای باغهای زیبا و پر محصولی میباشد و از میان محصولات این منطقه سیب و گلابی آن بسیار معروف است . و مسیر آبشار از دل این باغهای پرثمر عبور میکند .

سنگ بزرگ

از روستای اخلمد تا اولین آبشار 2 کیلومتر فاصله میباشد . و در حدود نیم ساعت شما از طریق مسیر پاکوپ به آبشار اول میرسید .

آبشاری زیبا که مرا یاد آبشار شوی انداخت البته در اندازه ای کوچکتر

آبشار فرعی

حیف این طبیعت زیبا که با زباله کثیف شود .

روایت است شاه عباس دوم پس از فتح قندهار در راه بازگشت به اصفهان چند روزی را نزدیکی آبشار اخلمد اقامت کرد .

طبیعت زیبای اخلمد

مسیر را پس از آبشار اول ادامه دادیم و دوباره پس از نیم ساعت به آبشار دوم رسیدیم که از میان تخته سنگی بزرگ به ارتفاع تقریبی 10 متر به پایین پرتاب میشد .

به ریزش آب در اطراف این غار کوچک توجه کنید.

پس از آن به سمت آبشار سوم راهی شدیم که در میان دره ای عظیم با دیواره های بلند و از کنار رودخانه بایستی گذر کرد .

آبشار اول

این آبشارها در اوایل سال یعنی فصل بهار بخاطر بارندگی های فراوان بیشترین مقدار آب و همینطور زیبایی فریبنده ای دارند .

آبشار دوم

هر چند اهالی اخلمد معتقد بودند امسال ، آب آبشارها بخاطر خشکسالی نسبت به سالهای گذشته کمتر بوده است . ولی چیزی از زیباییهای آن کم نکرده بود .

پنجه گرگ

در کنار آبشار سوم ، خداوند متعال تخته سنگ بزرگی چسبیده به کوه را آفریده بود . این تخته سنگ بسیار شبیه پنجه گرگ است و به همین نام هم معروف است

سوراخی در سنگ

و آب چشمه ساران از هر طرف آن در حال ریزش می بود و منظره غیر قابل وصف و شاعرانه ای را بوجود آورده بود .  ساعت 10 صبح مسیر برگشت را انتخاب کردیم و ساعت 12 به روستا رسیدیم و از آنجا به سمت مشهد راهی شدیم .

منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
پرویز شجاعی سه‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:20 ب.ظ http://www.kimiaairline.blogfa.com

آقا محمود سلام

اما متاسفانه در حال حاضر دانشجوی قم هستم

از لطف شما ممنونم

برای شما و خانوادتون آرزوی موفقیت و پیروزی می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)